Розробка уроку — практичної роботи

Тема: організація графічної інформації.

Мета: ознайомитися з основними елементами діаграм, навчитися будувати, редагувати, форматувати та друкувати діаграми. Після виконання практичної роботи учень уміє:

Обладнання: комп'ютери з встановленими ОС та LibreOffice Calc, (дана) інструкція.

Структура уроку
  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Інструктаж з ТБ.
  5. Закріплення вивченого матеріалу.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань

  1. Для чого використовують LibreOffice Calc?
  2. Як створити електронну таблицю?
  3. Для чого використовують діаграми?

3. Вивчення нового матеріалу

Діаграми слугують для графічного подання даних. Їх можна розташувати на одному аркуші з даними, які використовують для побудови діаграми. Такі діаграми називають впровадженими. Крім того, діаграма може займати в книзі окремий аркуш, який називають діаграмним аркушем. Незалежно від того, яким чином було створено діаграму, вона завжди пов'язана з даними аркуша (аркушів). У разі зміни даних діаграму буде автоматично оновлено. В LibreOffice Calc існує ряд стандартних типів діаграм.

Стандартні типи діаграм у LibreOffice Calc:

Побудова діаграми на прикладі побудови графіка функції у = х2

Створюємо електронну таблицю, в одному аркуші якої:

Використавши вказівку меню Вставка / Об'єкт / Діаграма... або натиснувши кнопку Діаграма на панелі інструментів Стандарт, викликаємо вікно діалогу Майстер діаграм, за допомогою якого здійснюємо 4 кроки побудови діаграми згідно з поданими малюнками. Після здійснення кроків 1–3 натискаємо кнопку Далі, а після кроку 4 — Завершити.

Крок 1. Вибір типу діаграми.

Крок 2. Вибір діапазонів даних.

Крок 3. Налаштування діапазону даних для кожного ряду.

Крок 4. Встановлення параметрів діаграми.

Отримуємо результат — готову діаграму.

На останньому малюнку є такі об'єкти діаграми:

  1. Область діаграми — прямокутна область, на якій відображено всі елементи діаграми.
  2. Область побудови діаграми — прямокутна область, обмежена осями.
  3. Лінії сітки — допоміжні лінії в області побудови діаграми від поділок шкали.
  4. Заголовки — назва діаграми, назва осі значень, назва осі категорій.
  5. Вісь категорій — вісь заголовків з аркуша (тут горизонталь).
  6. Вісь значень — вісь величин даних з аркуша (тут вертикаль).
  7. Легенда — текстове поле з описом рядів даних (тут праворуч).

При потребі змінювати готові діаграми перехід до форматування (редагування) здійснюють через контекстне меню або подвійним клацанням на елементі.

4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу
Примітка. Перед виконанням роботи завантажити середовище LibreOffice Calc. У ході виконання роботи результати зберігати окремими книгами у теці, вказаній учителем, під назвою — номером завдання (1, 2, 3, 4, 5).

Завдання 1. Побудуйте кругову діаграму для відображення даних про етнічний склад населення України за даними перепису 2001 року згідно з даними малюнку нижче.

Завдання 2. Створіть таблицю «У яких сферах зайняті іноземці в Україні» згідно з такими даними:

Для поданих у таблиці даних побудуйте кругову діаграму так, як подано на малюнку.

Змініть формат написів діаграми. Легенду перенесіть до нижньої частини діаграми. Виділіть на діаграмі сферу діяльності, в якій іноземці в Україні зайняті найменше. Змініть кольорове зображення часток на круговій, діаграмі на візерункове, яке буде зручнішим при друкуванні діаграми на некольоровому принтері. Збільшіть розмір шрифту для значень відсотків на діаграмі.

Завдання 3. Створіть таблицю «Хімічний склад та енергетична цінність страв, поданих на сніданок» згідно з таким зразком.

Побудуйте на основі даних електронної таблиці «Хімічний склад та енергетична цінність страв, поданих на сніданок» діаграму. Для цього виділіть стовпчики «Продукти» та «Енергетична цінність» утримуючи клавішу Ctrl.

Використайте вказівку меню Вставка / Діаграма... або натисніть кнопку Діаграма на панелі інструментів Стандарт. Виберіть тип діаграми Гістограма

та виконайте всі наступні кроки створення діаграми. Змініть формат стовпчиків діаграми. Для цього клацніть лівою клавішею миші на стовпчику діаграми та викличте контекстне меню. Виберіть вказівку Формат, закладку Область, колір заповнення Діагарама2 i натисніть кнопку Гаразд.

Змініть формат області побудови діаграми. Для цього клацніть лівою клавішею миші на області побудови діаграми та викличте контекстне меню. Виберіть вказівку Формат, закладку Область, колір заповнення Растрове зображення, а далі — Маргаритка i натисніть кнопку Гаразд.

Змініть формат області діаграми. Для цього клацніть лівою клавішею миші на області діаграми та викличте контекстне меню. Виберіть вказівку Формат, закладку Область, колір заповнення Помаранчевий3 i натисніть кнопку Гаразд.

Результатом виконаних дій буде діаграма, зображена нижче.




Завдання для самостійного виконання

Завдання 4. Створіть таблицю «Світовий паливно-енергетичний баланс у %» за такими даними.

Енергоносії19131936197019942005
Вугілля6654 332927
Нафта515423732
Природний газ05182325
Нетрадиційні джерела енергії 56666
Ядерна енергія001510
Дрова та інші біологічні ресурси2420000

Побудуйте на основі даних таблиці діаграми для порівняння енергоносіїв із найбільшим відсотковим значенням за роками. Обґрунтуйте добір даних і типу діаграм.

Завдання 5. Створіть таблицю «Статистика жертв найпотужніших землетрусів» за такими даними.

КраїнаРікЖертви
Чилі196010 000
Румунія19771 400
Італія19803 100
Алжир19805 000
Китай1984250 000
Гватемала198423 000
Філіппіни19846 500
Туреччина19845 000
Індія200120 000

Побудуйте три діаграми: кругову, лінійчасту, сітчасту. Обґрунтуйте відповідь на питання: «За допомогою якого типу діаграм найкраще порівняти дані про жертви найпотужніших землетрусів?»

6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

7. Домашнє завдання
Доробити незавершені завдання і повторити вивчений матеріал щодо створення й редагування діаграм.


Текст упорядкувала Кравченко Олена Миколаївна вчитель спеціалізованої школи № 20 Оболонського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 1.10.2012 по 7.12.2012.