Розробка уроку — практичної роботи

Тема: реалізація умовних конструкцій, умовне форматування.

Мета: навчитися застосовувати умовні конструкції та умовне форматування в LibreOffice Calc для розв'язування задач.

Обладнання: ПК з встановленими ОС та LibreOffice, інтерактивна дошка, (дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Інструктаж з ТБ.
  5. Закріплення вивченого матеріалу.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань
Методичний прийом «Сніжна грудка»: один учень називає категорію функції LibreOffice Calc, другий — приклад функції з цієї категорії, третій — аргументи, четвертий — приклад використання цієї функції.

3. Вивчення нового матеріалу

Функцiя IF повертає у комірку одну величину, якщо задана користувачем умова справджується, й іншу, якщо умова не справджується. Функція має 3 аргументи:

Синтаксис (правильна структура виклику) функції IF має такий вигляд:

IF(logical test; [value if true]; [value if false])

Дослівно: ЯКЩО(логічний вираз; [величина, якщо істина]; [величина, якщо хибність])

Квадратні дужки формального запису функції вказують на можливість відсутності параметрів. Але розділові знаки (;) потрібно записати обов’язково.

Другий і третій аргументи функції IF можуть містити функції, у тому числі й функцію IF. Наприклад,

IF(В2<=40;"їхати потрібно швидше!";IF(В2>=90;"їдь повільше!";"Молодець!"))

Логічні функцiї AND, OR, NOT (англійською: або, і, заперечення/не) використовують для запису складніших логічних виразів, ніж рівність або нерівність. Наприклад, для запису системи чи сукупності співвідношень:

  • систему 40 ≤ В2 ≤ 90 записують AND(B2>=40; B2<=90);
  • сукупність В2 < 40 або 90 < В2 записують OR(B2<40;90<B2).
  • Функції AND і OR можуть мати довільну кількість аргументів, NOT — лише один.

    4. Інструктаж з ТБ

    5. Закріплення вивченого матеріалу

    Примітка. Після виконання кожного з практичних завдань учень повинен повідомити вчителя про свою готовність подати результати обчислень.

    Завдання 1. Розглянемо життєвий приклад. Дано таблицю з такими даними:

    Обчислити вартість товарів з урахуванням того, що магазин надає знижку 10%, якщо кількість куплених товарів одного найменування перевищує 5 одиниць.

    Порада. Доцільно застосувати функцію ІF для рядка 3 таким чином:

    ІF(С3>5;B3*C3*0,9; B3*C3)

    Інакше кажучи, якщо кількість С3 перевищує 5, тоді сплачують не повну вартість (B3*C3), а лише 90% від неї, тобто (B3*C3*0,9).

    Опис виконання. У попередньо підготовленій таблиці встановіть курсор миші в комірку D3 і зверніться до Помічника з функцій. У вікні діалогу Function Wizard виберіть категорію Логічні функції, функцію ІF і введіть у поля аргументів потрібні параметри.


    Натиснути кнопку Гаразд. Скористатися маркером автозаповнення для поширення результату на інші рядки. Виконайте контрольне обчислення:

    Завдання 2. Завантажити таблицю такого вигляду:



    За допомогою функції ІF заповнити стовпчик ВИСНОВОК залежно від величини швидкості, вказаної у клітинці ліворуч:

    Опис виконання. У попередньо підготовленій таблиці встановити курсор миші в комірку D2. Викликати Помічник з функцій. У вікні діалогу Function Wizard вибрати категорію Логічні функції, функцію ІF і заповнити поля:




    На останньому малюнку показано закладку Structure, що згідно з назвою унаочнює структуру запису складеної функції.

    Натиснути кнопку Гаразд. Скористатися маркером автозаповнення для поширення результату на інші рядки:

    Завдання 3. Завантажити таблицю такого вигляду:

    За допомогою функції ІF заповнити стовпчик Висновок залежно від швидкості і категорії шляху, вказаної у тому самому рядку:

    Опис виконання. У попередньо підготовленій таблиці встановити курсор миші в комірку D2. Викликати Помічник з функцій. У вікні діалогу Function Wizard вибрати категорію категорію Логічні функції, функцію ІF і самостійно заповнити поля. Натиснути кнопку Гаразд. Скористатися маркером автозаповнення для поширення результату на інші рядки. Отримати таблицю такого вигляду:

    Завдання 4. Завантажити таблицю такого вигляду:

    Використовуючи Умовне форматування, змінити тло комірок діапазону бали таким чином:

    Опис виконання. Виокремити B3:E14 — діапазон комірок, який містить бали. Скористатися вказівкою меню Формат / Conditional Formatting / Conditional Formatting (Умовне форматування). У вікні діалогу Conditional Formatting for B3:E14 4 рази натисніть кнопку Add для створення 4 закладок Condition з номером.

    У вікні діалогу Conditional Formatting for B3:E14 на всіх 4 закладках Condition праворуч від напису Apply Style з випадного переліку Apply Style виберіть New Style,

    у вікні діалогу Стиль комірки на закладці Тло виберіть колір тла й натисніть Гаразд.

    У вікні діалогу Conditional Formatting for B3:E14 натиснути Гаразд. Перевірити, що таблиця набуде такого вигляду:

    Завдання 5. В таблиці, отриманій в результаті виконання останнього завдання, виділити:

    Опис виконання. Виокремити А3:А14 — діапазон комірок, який містить прізвища. Скористатися вказівкою меню Формат / Conditional Formatting / Conditional Formatting. У вікні діалогу Conditional Formatting for А3:А14 натиснути двічі кнопку Add для створення закладок Condition. На одній закладці вкажіть умову: «всі оцінки не менші за 10», на іншій — «оцінки менші за 4».

    На кожній закладці вкажіть такі параметри:

    У вікні діалогу Conditional Formatting for А3:А14 натисніть кнопку Гаразд. Перевірте, чи буде отримано таблицю у такому вигляді:

    6. Підбиття підсумків уроку
    Виставлення оцінок.

    7. Домашнє завдання
    Розгляньте подану тест-таблицю:

    Зверніть увагу на вміст комірок таблиці, а саме, як встановлюються бали, підраховується їх сума, виводиться оцінка, нарешті, у який спосіб приховується правильна відповідь. У запропонованих конструкціях виправте помилки і отримайте належну оцінку. Підберіть 12 питань і створіть свою тест-таблицю, яку можна було б використати для оцінювання знань з інформатики.

    Знайдіть способи приховування рядка формул та стовпчика з правильними відповідями.


    Текст упорядкувала Людмила Іванівна Сущенко, вчитель ліцею Наукова зміна Дарницького району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 08.10.2012 по 07.12.2012.