Розробка уроку — практичної роботи

Тема: офісні веб-програми для створення спільних документів, опитування з використанням онлайн-форм.

Мета: сформувати предметні компетенції щодо створення спільних документів з використанням офісних веб-програм та організації опитування з використанням онлайн-форм, забезпечити готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства

Після виконання практичної роботи учень уміє:

Обладнання: комп'ютери з встановленими ОС та програмою перегляду ресурсів глобальної мережі, (дана) інструкція.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Інструктаж з ТБ.
  5. Формування навчального досвіду.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.

2. Актуалізація опорних знань

  1. Поясніть, у чому суть спільного використання документів.

  2. Назвіть програмні засоби, які можна використати для колективної роботи над проектом. Охарактеризуйте їхні можливості для комунікації учасників.

  3. У чому може полягати спільна робота над документом чи проектом?

3. Вивчення нового матеріалу
Організувати спільну роботу над документами учасників деякої групи можна за допомогою он-лайн сервісів, які отримали назву «Он-лайн офіси». Їх використання дозволяє людям з усьому світу у зручний для них час працювати разом над спільними документами, зберігати їх не на локальному комп’ютері, а на відділеному комп’ютері у мережі, і мати доступ до своїх матеріалів, де б ці особи не були.

Набір послуг, що надають он-лайн сервіси, зазвичай містить усі основні засоби традиційних офісних пакетів:

Он-лайн офіс доступний з будь-якого комп'ютера, під'єднаного до мережі Інтернет, незалежно від того, яку операційну систему він використовує.

Зазвичай, основні сервіси он-лайн офісів пропонують безкоштовно, а доступ до розширених можливостей потребує невеликої абонентської плати. На відміну від використання таких програм, як Microsoft Office Groove 2007, користувачу не потрібно мати на своєму комп’ютері спеціального програмного забезпечення. Доступ до ресурсів здійснюють за допомогою браузерів.

Найпопулярнішою безкоштовною он-лайн службою, яка надає сервіси для колективної роботи з документами, наразі є служба Google Drive або Диск Google — сховище даних, яке належить компанії Google Inc., що дозволяє користувачам зберігати свої дані на серверах у хмарі і ділитися ними з іншими користувачами в Інтернеті. Використовуючи її, можна створювати електронні документи безпосередньо на порталі www.drive.google.com або завантажувати з локального комп’ютера користувача, зберігати документи в он-лайн сховищі Google і мати доступ до них з довільного ПК через мережу Інтернет, надавати при необхідності доступ до цих ресурсів іншим користувачам.

Примітка. Для використання сервісу Google Drive потрібно мати обліковий запис Google і завантажитись під цим обліковим записом.

Для роботи з електронними документами у Google Drive використовують такі програмні засоби:

Документи під час їх створення та опрацювання буде збережено автоматично через кожні 2–3 секунди. Кожну правку буде враховано. Можна скористатися функцією відміни і повернення змін так само, як і у звичайній локальній прикладній програмі, але протягом сеансу роботи з документом. Робота користувачів відбувається в реальному часі. Інакше кажучи, якщо один з користувачів змінює вміст документа, то всі зміни одразу ж буде відображено у вікні іншого користувача. З одним і тим самим файлом одночасно може працювати до 200 користувачів, яких автор документа запросив до спільної роботи, вказавши його роль:

Наразі Google пропонує всім користувачам початкові 15 Гб онлайн-простору для зберігання, що доступний для трьох найбільш використовуваних послуг: Google Drive, Gmail, фотографії на Google+. Користувачі можуть розширити обсяг пам’яті через платний місячний план підписки. Документи, що використовують рідні формати Google Docs (у тому числі .gdoc, .gslides і .gsheet) не зараховують до цієї квоти.

Щоб отримати доступ до Google Drive, потрібно зробити таке:

  1. Перейти на сайт www.google.com.ua.

  2. Зареєструватися під своїм обліковим записом, натиснувши кнопку Увійти у правому верхньому куті вікна.

  3. Натиснути кнопку Додатки Google.

  4. Вибрати у списку вказівку Диск, що призведе до відкриття вікна Google Drive.

Вікно Диску Google розділено вертикально на дві частини. Ліворуч відображено область навігації зі списком доступних розділів сховища документів. Над областю навігації розміщено кнопку , яка має такі функції:

та ін. В центральній частині вікна відображено вміст сховища, в якому користувач може побачити впорядкований список усіх об’єктів, які зберігають у сховищі і до яких у нього є доступ. Праворуч над вмістом розташовано такі кнопки:

Режим списку/таблиці;
Параметри сортування;
Показати деталі;
Налаштування.

Якщо виділити будь-який документ Диска,

то праворуч зверху буде показано панель зі списком можливих операцій:

Отримати посилання;
Надати доступ до файлу;
Попередній перегляд;
Вилучити,
Інші дії (Відкрити за допомогою…, Перемістити до…, Додати зірочку, Перейменувати, Показати деталі, Зробити копію, Завантажити).

Створення нового файлу засобами служби Google Диск:

  1. Натиснути на кнопку в області навігації лівої частини вікна.

  2. Вибрати у списку тип об’єкта: документ, презентація, таблиця тощо.

  3. Створити вміст нового файлу засобами он-лайн програми.

Зберігати створений файл не потрібно, це буде зроблено автоматично.

Завантаження файлу в он-лайн сховище Google з локального комп’ютера користувача:

  1. Натиснути на кнопку .

  2. Обрати зі списку Завантажити файл.

  3. Вибрати потрібний файл у вікні діалогу і натиснути на кнопку Відкрити.

Або перетягнути потрібний файл чи теку. Через певний час після завершення завантаження файл буде відображено у списку документів.

4. Інструктаж з ТБ
5. Формування навчального досвіду

(у групах по 3–5 учнів, усім створюваним об'ктам надавати назву Ваше прізвище)

  1. Зайти на сайт Google під своїм обліковим записом.

  2. Зайти у сервіс Google Диск.

  3. Створити теку й відкрити до неї доступ усім користувачам.

  4. Створити у цій теці текстовий документ.

  5. Надрукувати у текстовому документі ваш прогноз щодо погоди через тиждень, відформатувати його.

  6. Користуючись доступом до Інтернету, створити слайд презентації про славетну людину — вихідця з вашого рідного міста чи села.

  7. Створити таблицю з такими даними: ПІБ і оцінки за попередній семестр з предметів, перелічених у алфавітному порядку.

  8. Створити малюнок квадрату, заповненого візерунком (на власний смак).

  9. Створити форму для опитування на тему «Історія інформатики» і внести туди 3 питання з різною формою відповіді.

  10. Створити 3 закладки щодо вивчення мови розмітки тексту HTML.

  11. Надіслати електронною поштою учасникам групи (копію — вчителю) посилання на створені вами документи.

  12. Отримати аналогічні повідомлення від своїх однокласників.

  13. Переглянути створені однокласниками документи й доповнити своїми даними зі створених вами документів, підписуючи зміни своїм прізвищем.

  14. Закрити свій обліковий запис.

6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

7. Домашнє завдання
Розробити спільний проект на одну із запропонованих тем: «Наша школа», «Наш клас», «Наші вчителі», «Наше місто (село)», «Моя майбутня професя». Для створення проекту зробити таке:

  1. Об'єднайтись у групи по 3-4 особи.

  2. Обговорити у групі тематику проекту, його структуру, скласти план розробки проекту, розподілити ролі учасників проекту.

  3. Підготувати складові проекту: текстові документи, таблиці, презентації, малюнки, опитування, спільні електронні закладки, створені за допомою Додатків Google.

  4. Створти спільний ресурс, де розмістити складові проекту.

  5. Переглянути розроблені документи та внести у них свої корективи, обговоритиь результати роботи, спланувати колективний захист проекту, використавши засоби комунікацій для організації колективної роботи у групі.

  6. Зберегти проект у спільній теці.

  7. Презентувати свій проект своїм однокласникам.


Текст упорядкувала Гінкул Галина Олександрівна, вчитель спеціалізованої школи № 20 Оболонського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 15.06.2015 по 26.06.2015.