Розробка уроку

Тема: мультимедіа.

Мета:

Учень повинен

пояснювати:

подавати приклади:

описувати: алгоритм копіювання об‘єктів мультимедіа з мобільних пристроїв на комп’ютер.

Обладнання: ПК з встановленою ОС, VLC media player та Avidemux.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Вивчення нового матеріалу.
  4. Інструктаж з ТБ.
  5. Закріплення вивченого матеріалу.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань

Дати відповіді на запитання.

  1. Що таке операційна система?
  2. Що таке інтерфейс операційної системи?
  3. Що таке файл?
  4. Яке призначення файлової системи?
  5. Які об'єкти файлової системи ви знаєте?

3. Вивчення нового матеріалу

Мультимедіа (латиною multum + medium) — комбінування на одному носієві різних форм подання інформації:

текстової;
звукової;
графічної;
анімації;
відео.

Лінійна мультимедіа характеризується лінійним (незмінним) порядком подання інформації (кінокартина, аудіо запис спектаклю).

Нелінійна мультимедіа дозволяє користувачу керувати послідовністю подання інформації за рахунок взаємодії із засобом відображення мультимедійних даних.

Участь людини у такому процесі називають інтерактивністю або гіпермедіа. Найповніше таку участь представлено у комп'ютерних іграх.

Сфери застосування мультимедіа: розваги й мистецтво, освіта, наука, медицина, промисловість, бізнес, комерція, реклама, тренажери, web-дизайн.

Мультимедійні пристрої це обладнання, призначене для створення або відтворення мультимедійних документів.

Наприклад, (цифрові) фотоапарати й відеокамери, проектори, різноманітні аудіо- та відеопрогравачі тощо. Щоб персональний комп'ютер став мультимедійним пристроєм, необхідно мати базовий мультимедійний комплект:

Бажаними є:

Аудіо (латиною audio — чую) — термін для позначення звукових технологій.

Найчастіше під терміном «аудіо» розуміють записаний звук. Рідше — відтворення звуку та відповідну апаратуру. Ми постійно зустрічаємось з аудіофайлами: слухаємо музику, вибираємо мелодії дзвінків на телефонах тощо. Хто може відповісти на запитання:

  1. Які формати звукової інформації у мобільних телефонах?
  2. Що означає термін AudioCD?
  3. Які формати аудіофайлів використовують у персональних комп’ютерах?
Формати аудіофайлів:

Відео (латиною video — дивлюся, бачу) — технології запису, опрацювання, передавання, зберігання й відтворення візуального й аудіовізуального матеріалу.

У побутовому розумінні «відео» означає відеоматеріал, телесигнал або кінофільм, записаний на фізичному носії (відеокасеті, відеодиску тощо).

Мультимедійний контейнер (англійською Сontainer format) — формат файлу, що може містити дані різних типів, стиснених різними кодеками, і дозволяє зберігати аудіо-, відео- i текстову інформацію в єдиному файлі.

Відеостандарти:

Є ще SÉCAM або SECAM (французькою Séquentiel couleur avec mémoire, пізніше Séquentiel couleur à mémoire — послідовний колір із пам'яттю, вимовляти сека́м) — система аналогового кольорового телебачення, вперше використана у Франції. Історично вона є першим європейським стандартом кольорового телебачення.

Відеоформати:

MPEG — один из основних стандартів стискання. Абревіатура MPEG (Moving Pictures Expert Group) — це назва міжднародного комітету, що разробляє цей стандарт стискання. Має такі різновиди:

Для порівняння: фільм тривалістю 1,5 години у форматі DV займає 20 Гб, у MPEG-2 — 4,7 Гб, у форматі MPEG-4 — 700 Мб.

HD (High Definition) — новый формат особливої чіткості зображення з роздільною здатністю 1280×720 або 1920×1080. Обидва варіанти розраховані на кадр зі співвідношенням сторін 16:9 і квадратним пікселем. Існує так званий анаморфний вариант HD-відео з роздільною здатністю 1440×1080, співвідношенням сторін 16:9 та прямокутним пікселем з відношенням сторін 4:3.

Типи (розширення) відеофайлів:

Програвач медіа, медіаплеєркомп’ютерна програма для відтворення мультимедійних файлів.

Більшість програвачів медіа підтримують значну кількість форматів аудіо- та відео-файлів. Деякі мультимедіапрогравачі призначені для відтворення лише аудіо- або відеофайлів. Їх називають, відповідно, програвачами аудіо та відео (аудіоплеєрами і відеоплеєрами). Розробники таких програвачів прагнуть зробити їх якомога зручнішими для відтворення відповідних форматів. Ми не намагатимемося перелічити всі наявні програвачі медіа, а подамо лише один приклад.

VLC media player — багатоплатформний і вільнопоширюваний мультимедійний програвач з відкритим вихідним кодом та середовищем, яке відтворює більшість мультимедійних файлів, DVD, аудіо CD, VCD та різноманітні потокові протоколи. Програмне вікно VLC має такий вигляд.

Редактор відеокомп’ютерна програма для обрізання й склеювання відео, застосування фільтрів і ефектів, (пере)кодування відео.

Avidemux — багатоплатформний і вільнопоширюваний редактор відео. Підтримує сценаріїв, як для графічного інтерфейсу так і для командного рядка, який можна використати для виконання різних повторюваних дій. Програмне вікно Avidemux має такий вигляд.

Де взяти фрагменти (графічні зображення, відеофрагменти) для кліпу? Їх можна завантажити з інтернету, з мобільного телефону, фотоапарата чи відеокамери. Зараз переважну більшість цих пристроїв легко підключити до комп'ютера без будь-якого додаткового програмного забезпечення. При цьому операційна система сама запитає, що робити із вмістом пристрою (далі подано приклад з Windows 7).

Деякі пристрої виробники продають зі спеціальним програмним забезпеченням для полегшення роботи з пристроєм і пришвидшенням обмінних процесів.

Якщо процес автозапуску не відбувся, можна знайти під'єднаний пристрій у переліку під'єднаних (змонтованих для Linux) носіїв, а далі діяти, як зі звичайною текою.

4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Завантажити середовище VLC.

  2. Використавши вказівку меню Файл / Відкрити файл…

    або натиснувши клавіші Ctrl + O, завантажити вказаний учителем медіа-файл і запустити його на відтворення.

  3. У випадку відеофайлу з кількома доріжками по черзі вмикати лише одну, використовуючи вказівку меню Аудіо / Аудіодоріжка.

  4. Використавши вказівку меню Файл / Відкрити мережевий потік… або натиснувши клавіші Ctrl + С, викликати вікно діалогу Відкрити медіа на закладці Мережа і ввести мережеву адресу за вказівкою вчителя (на малюнку нижче подано адресу для перегляду 3-ої серії фільму «Діти капітана Гранта»).

  5. Переглянути фільм протягом кількох хвилин.

6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

7. Домашнє завдання
З'ясувати, як відкривати на відтворення теку (каталог) чи диск. Потренуватися у цьому. Знайти адреси для завантаження програвачів медіа і редакторів відео. З'ясувати, які з них є вільно­поширюваними і багато­платформними.


Текст упорядкував Сугак Володимир Олександрович, вчитель гімназії № 39 Деснянського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 17.03.2014 по 04.04.2014.