Розробка уроку

Тема: сприйняття людиною повідомлень.

Мета:

Обладнання: комп’ютери зі встановленими ОС та програмою GCompris.

Хід уроку

  1. Організаційний момент
    Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.

  2. Повторення вивченого матеріалу

    • Що таке інформація?
    • За допомогою чого передають інформацію?
    • Якими бувають повідомлення?
  3. Актуалізація опорних знань учнів
    Робота у групах
    Дітей об’єднують у 5 груп, кожна з яких отримує по одному предмету:

    • лимон;
    • квітку;
    • поролоновий м’ячик;
    • дзвіночок;
    • малюнок гори.

    Завдання для всіх груп: дослідити предмет і надати повну інформацію про його властивості.

    Після виступу груп вчитель запитує, за допомогою якого органу чуття діти дізналися, що лимон кислий, квітка пахуча, м’ячик м’який, дзвіночок дзвінкий, гора висока.

    Отже, наші органи чуття допомагають нам отримувати повідомлення про властивості різних предметів та об’єктів з навколишнього середовища. І ми переходимо до теми нашого уроку — «Як людина сприймає повідомлення».

  4. Вивчення нового матеріалу
    Подивіться, будь ласка, на малюнок.

    Людина сприймає інформацію за допомогою п’яти органів чуття.

    З допомогою очей ми бачимо предмети навколо нас і дізнаємося про їхній розмір, форму, колір, а також взаємне розташування та відстань між предметами. Інформацію, яку людина отримує за допомогою очей, називають зоровою. За допомогою зору ми:

    • читаємо підручник або інші книжки — це текстова інформація;

    • розглядаємо малюнки, милуємося картинами художників або наскальним живописом прадавніх людей, розпізнаємо дорожні знаки — це графічна інформація;

    • розпізнаємо, котра зараз година, яке число — числова інформація.

    Вуха дають можливість насолоджуватися співом пташок, музикою та піснями, розрізняти голоси людей, тварин, звуки різного транспорту. Вуха допомагають нам почути дзвінок на урок та розповідь учителя. Вуха — це орган слуху, яким людина сприймає звукову інформацію.

    Ніс надає нам інформацію про запахи навколо нас. Що найперше робить людина перед тим, як почати їсти? Нюхає їжу. Усі ви дорогою до їдальні кажете «Ой, як смачно пахне». І коли запах їжі вам не подобається, вам не хочеться її вживати. Саме завдяки носу ми можемо відчути запах квітів, свіжоскошеної трави. Ніс може попередити нас про небезпеку, відчувши запах газу. Отже, ніс є органом нюху, яким людина отримує інформацію про запахи.

    У роті людини знаходиться дуже важливий орган — язик. Якщо дитина не розуміє, який смак має їжа, то вона спочатку легенько торкнеться їжі кінчиком язик, і одразу зрозуміє, чи буде вона їсти цю страву. Язик вкрито великою кількістю рецепторів, які дають змогу розпызнати кисле, солодке, гірке, солоне. Отже, рецептори на язику — це орган смаку, що надає інформацію про смак предмета.

    За допомогою рук на дотик можна визначати (отримати інформацію про) форму предметів (круглі, квадратні, гострі, м’які), особливості поверхні предметів. Проведіть рукою по парті (столу). Яка вона? Зазвичай, гладенька, рівненька. А бувають поверхні шершаві, з бугорками. Рецептори на поверхні тіла — орган дотику. Найбільше їх на кінчиках пальців. Але не лише вони допомагають нам отримати інформацію на дотик. Влітку, перед тим, як піти плавати у річці чи морі ми можемо виміряти температуру води ногою, а температуру повітря ми відчуваємо усіє поверхнею нашої шкіри.

    Ми з вами розглянули, за допомогою яких органів людина сприймає повідомлення від навколишнього світу. Давайте закріпимо отриману інформацію. Скажіть, будь ласка, які органи чуття допомагають сприймати інформацію, коли ви:

    • слухаєте музику;
    • читаєте книгу;
    • дивитеся мультфільм по телевізору;
    • грієтеся на сонечку;
    • обідаєте?

    Для повноцінного життя необхідно отримувати інформацію від усіх 5 органів чуття. Коли який один із органів не працює, то людині важче орієнтуватися у навколишніму світі. У кого з вас під час хвороби закладало ніс? Пам’ятаєте свої відчуття? Дуже незручно, коли ми не відчуваємо запахи. А є люди, у яких через хворобу відсутній зір або слух. Спробуйте заплющити очі і знайти на парті підручник, зошит. Дуже важко. Так само люди з вадами слуху теж погано орієнтуються у просторі. Тому таких людей слід підтримувати, допомагати їм за потреби.

  5. Фізкультхвилинка

  6. Інструктаж з техніки безпеки

  7. Робота за комп’ютером

    Завантажити середовище GCompris.

    Вибрати Дослідження.

    Вибрати Вправи зі звуком.

    Вибрати Мелодію.

    На екрані з’явиться зображення музичного інструмента ксилофона.

    Натиснути на кнопку ОК. З’являться палички, які будуть програвати певну мелодію. Прослухати цю мелодію та відтворити клацанням по пластинам з відповідними кольорами.

    Якщо мелодію відтворено правильно, то на екрані з’явиться усміхнена квіточка.

    Натиснути на кнопку у лівому верхньому кутку екрану.

    З’являється новий музичний інструмент — гітара. Прослухати й подиви­тися, як медіатор програє мелодію. Відтворити мелодію.

    Ще раз натиснути на кнопку у лівому верхньому кутку екрану. З’являться каструльки, мелодію на яких грають ложки. Спробуйте її відтворити.

    Ще раз натиснути на кнопку у лівому верхньому кутку екрану, щоб повернутися до ксилофону. Прослухати ще одну мелодію і відтворити її.

    Натиснути на кнопку із зображенням будинка, а потім — на кнопку для виходу з програми

    і натиснути на кнопку Так! для підтвердження.

  8. Підбиття підсумків уроку
    Виставлення оцінок.

  9. Домашнє завдання
    Підручник, с. 66, вправа 1.


Текст упорядкула Жур Тетяна Володимирівна, вчитель школи I ступеня № 311 Деснянського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 12.01.2015 по 30.01.2015.