Розробка уроку — практичної роботи

Тема: алгоритми з повторенням і розгалуженням.

Мета: навчитися складати алгоритми з використанням структури повторення і розгалуження, записувати їх мовою PHP, виконувати створені алгоритми у навчальному середовищі програмування з відображенням у веб-браузері результатів.

Після виконання роботи учень:

Обладнання: ПК із встановленою ОС і браузером, веб-сервер з можливістю використання PHP або стійким сполученням з Інтернетом для використання online-компілятора PHP.

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Вироблення практичних навичок
  4. Інструктаж з ТБ
  5. Закріплення вироблених навичок
  6. Підбиття підсумків уроку
  7. Домашнє завдання

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань
Означити або описати поняття, виділені жирним шрифтом у тексті нижче.

Елементи синтаксису PHP — правила використання розділових знаків:

Описова частина містить опис всього, що буде надалі використано у програмі.

PHP сам здатний визначати тип змінної, який він «дізнається» виходячи з даних, які зберігаються в змінній.

Цілі числа (тип int):

Дійсні числа (тип float) подають десятковим дробом з десятковою крапкою. Для них визначено такі самі операції, що для цілих.

Вказівка розгалуження (умовний оператор) if ... elif ... else
Cинтаксис: після службового слова if записують умову, далі можуть слідувати одна або більше необов'язкових частин elseif і наприкінці необов'язкова частина else. Загальна форма запису виглядає таким чином:

<?php
if (умова)
  {
  Блок виразів1
  }
elseif
  {
  Блок виразів2
  }
else
  {
  Блок виразів3
  }
?> 

Логічні оператори

Вказівка:

if X:
     A = Y
else:
     A = Z

займає 4 рядки. Те саме можна записати одним рядком таким чином:

A = Y if X else Z

Цикл for має такий синтаксис:

for (
  вказівки ініціалізації;
  умова виконання циклу;
  вказівки після ітерації) { тело циклу;}

Цикл while виконує тіло циклу до тих пір, поки справджується умова циклу. Умова записують перед тілом циклу і встановлюють її істинність до виконання тіла циклу. Синтаксис у найпростішому випадку виглядає таким чином:

while умова {
  блок вказівок
  }

Щойно умова стане хибною, виконання циклу буде припинено, а керування буде передано наступній після тіла циклу вказівці.

Означення (оголошення) функції
Починають оголошення з ключового слова function. Потім записують назву функції, після чого у круглих дужках вказують список змінних-параметрів. Функції не тільки виконують певні перетворення, але й можуть повертати в програму результат цих перетворень. Для цього використовують ключове слово return — див. такий приклад.

<?php
function x_cube($x){
  $x3=$x*$x*$x;
  return $x3;
}
?>

3. Інструктаж з техніки безпеки
4. Вироблення практичних навичок


Завдання 1. Вивести всі парні числа у межах від 10 до 45 включно (по одному в рядку) та суму цих чисел, отримати таку відповідь.

Вказівки до виконання з використанням серверу:

  1. Cкласти алгоритм і програму мовою PHP для .
  2. Створити файл main.php і вписати у нього HTML і PHP коди.
  3. Зберегти створений файл на сервері у вказану вчителем теку.
  4. У рядку адреси браузера набрати відповідну адресу .../main.php.
  5. Переглянути роботу програми на сервері.
  6. У разі потреби внести відповідні зміни й перети до пункту 3.
  7. Повідомити вчителя про виконання завдання.


Вказівки до виконання з використанням online-компілятора PHP
(у дужках подано коментарі для поданої нижче ілюстрації для сторінки sandbox.onlinephpfunctions.com):

  1. Cкласти алгоритм і програму мовою PHP.

  2. Створити файл main.php і вписати у нього HTML і PHP коди.

  3. Скопіювати вміст створеного файлу у поле для введення коду (у текстове поле для введення безпосередньо нижче слів: Your script:).

  4. Запустити на виконання код (натиснути кнопку Execute code виконати код).

  5. Вміст поля виводу скопіювати у файл main.html (з текстового поля для виведення безпосередньо нижче слів: Result:).

  6. Переглянути за допомогою браузера файл main.html.

  7. У разі потреби внести відповідні зміни й перети до пункту 3.

  8. Повідомити вчителя про виконання завдання.

У разі потреби порівняти з демонстраційним розв'язанням.

Завдання 2. Проаналізувати код і роботу програми, що отримує надіслане користувачем число і порівнює його з випадково вибраним. У разі збігу чисел користувач отримує повідомлення про його виграш, інакше про його програш.

Завдання 3. Проаналізувати код і роботу програми, що отримує надіслане користувачем число і розв'язує завдання 1 для діапазону чисел від 1 до надісланого.

5. Підбиття підсумків уроку
Аналіз результатів роботи учнів на уроці та виставлення оцінок.

6. Домашнє завдання

Завдання 4. Створити програму мовою РНР до задачі для виведення усіх 4-цифрових чисел, у яких сума перших двох цифр дорівнює сумі останніх двох цифр. Вказівка: використати 4 вкладені цикли FOR за значеннями цифр та умовний оператор IF.

Для отримання високої оцінки передбачити надсилання меж діапазону, серед яких шукати потрібні числа. Без такого надсилання пошук здійснювати у межах від 1000 до 9999 включно.


Текст упорядкувала Замліла Надія Сергіївна, вчитель гімназії № 315 Дарницького району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 28.11.2016 по 02.12.2016.