Розробка уроку — практичної роботи

Тема: створення програм розрахунку числового значення за заданою формулою, знаходження кореня рівняння у середовищі Lazarus.

Мета: навчитися створювати програми для розрахунку числового значення за заданою формулою, для знаходження кореня рівняння. Навчитися виконувати створені алгоритми.

Учень:

Обладнання: ПК з встановленими середовищем програмування Lazarus.

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Інструктаж з ТБ
  4. Вироблення практичних навичок
  5. Підбиття підсумків уроку
  6. Домашнє завдання

Хід уроку

1. Організаційний момент
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань
Дати означення або пояснення понять, виділених нижче жирним, і порівняти їх з поданими.

Програмаце алгоритм, записаний спеціальною мовою та призначенй для виконання комп'ютером.

Величинаодиниця даних, якими оперує програма. Вона має такі властивості:

Стала (константа) — величина, значення якої не змінюється. Їх описують після зарезервованого слова const.

Зміннавеличина, яка може змінюватися (набувати різних значень) в процесі виконання програми і звернення до неї відбувається за іменем. Їх описують після зарезервованого слова var.

Запис назви змінної чи сталої може містити лише літери латиниці (без розрізнення великих і малих), цифри або нижнє підкреслення і має задовольняти такі вимоги:

Типи змінних:

Оператори перетворення типу:

3. Інструктаж з ТБ
4. Практична робота


Завдання 1. У середовищі Lazarus створити проект, у якому обчислити масу m залізної деталі, заданої у грамах, за її об'ємом V, заданим у см3 :

m = ρ V.

Тут ρ = 7,8 г/см3 — густина заліза.

  1. Створити новий проект:
    • використати вказівку меню Файл /Новий…;
    • у вікні Новий… обрати Програма;
    • натиснути кнопку Гаразд.

  2. Зберегти проект у теку, вказану вчителем, використавши вказівку меню Файл / Зберегти всі….

  3. Встановити значення властивостей форми у вікні Інспектор об’єктів на вкладенні Властивості:
    • Caption — Завдання 1;
    • Height — 300;
    • Width — 360;

    Розташувати на формі 5 об'єктів: два написи, два поля та кнопку, використовуючи відповідні кнопки:
    напис;
    поле;
    кнопка
    на Панелі компонентів.

    Щоб розташувати об'єкт на формі, потрібно встановити вказівник миші на зображенні відповідного елемента на вкладенні Standard у Панелі компонентів і двічі клацнути лівою кнопкою миші. Після цього об'єкт з'явиться у верхній лівій частині форми. Створивши перший об'єкт, відразу змінити значення властивостей, а потім створити наступний.

  4. Задати значення властивостей об'єктів:

    Напис Label1
    • Left — 26;
    • Top — 32;
    • Font — шрифт Arial, розмір 14;
    • Caption — Об'єм деталі.

    Поле (Edit1)
    • Height — 31;
    • Width — 120;
    • Left — 175;
    • Top — 32;
    • Font — шрифт Arial, розмір 14;
    • Text — порожнє.

    Кнопка (Button1)
    • Height — 35
    • Width — 270
    • Left — 26
    • Top — 88
    • Font — шрифт Arial, розмір 14
    • CaptionОбчислити.

    Напис (Label2)
    • Left — 26;
    • Top — 152;
    • Font — шрифт Arial, розмір 14;
    • CaptionМаса деталі.

    Поле (Edit2)
    • Height — 31;
    • Width — 120;
    • Left — 177;
    • Top — 144;
    • Font — шрифт Arial, розмір 14;
    • Text — порожнє.
  5. Отримати такий вигдяд форми.

  6. Створити процедуру опрацювання події кнопки Button1, двічі натиснувши на неї. Вважати, що значення об'єму (у см3) вводитимуть у поле з назвою Edit1, а значення маси (у грамах) виводитимуть у поле з назвою Edit2. У вікні Редактор тексту ввести текст процедури TForm1.Button1Click:

    x := StrToFloat(Edit1.Text);
    m := x*p;
    Edit2.Text := FloatToStr(m);
  7. Описати змінні та сталу, використані у програмі:

    var x,m: real;
    const p=7.8;
  8. Отримати такий фрагмент коду проекту:

  9. Виконати проект при різних значеннях змінної V.

  10. Зберегти проект.

Завдання 2. У середовищі Lazarus створити проект, у якому розв'язати рівняння: ax + b = 0 на множині дійсних чисел.

  1. Створити новий проект:
    • використати вказівку меню Файл /Новий…;
    • у вікні Новий… обрати Програма;
    • натиснути кнопку Гаразд.

  2. Зберегти проект у теку, вказану вчителем, використавши вказівку меню Файл / Зберегти всі….

  3. Встановити значення властивостей форми у вікні Інспектор об’єктів на вкладенні Властивості:
    • Caption — Завдання 2;
    • Height — 300;
    • Width — 400.

  4. Розташувати на формі об'єкти зі зміненими значеннями властивостей:

    • Напис Label1:
      • Left — 16;
      • Top — 16;
      • Font — шрифт Arial, розмір 12;
      • Caption — Введіть значення змінних a i b;

    • Поле Edit1:
      • Height — З1;
      • Width — 80;
      • Left — 16;
      • Top — 64;
      • Font — шрифт Arial, розмір 14;
      • Text — a;

    • Напис Label2:
      • Left — 112;
      • Top — 72;
      • Font — шрифт Arial, розмір 18;
      • Caption — х;

    • Напис Label3:
      • Left — 136;
      • Top — 72;
      • Font — шрифт Arial, розмір 18;
      • Caption — +;

    • Поле Edit2:
      • Height — З1;
      • Width — 80;
      • Left — 168;
      • Top — 64;
      • Font — шрифт Arial, розмір 14;
      • Text — b;

    • Напис Label4:
      • Left — 248;
      • Top — 72;
      • Font — шрифт Arial, розмір 18;
      • Caption — =;

    • Напис Label5:
      • Left — 275;
      • Top — 72;
      • Font — шрифт Arial, розмір 18;
      • Caption — 0;

    • Кнопка Button1:
      • Height — 35;
      • Width — 280;
      • Left — 16;
      • Top — 128;
      • Caption — Знайти корінь рівняння;
      • Font — шрифт Arial, розмір 14;

    • Поле Edit3:
      • Height — 31;
      • Width — 280;
      • Font — шрифт Arial, розмір 14;
      • Left — 16;
      • Top — 192;
      • Text — Відповідь.
  5. Отримати форму такого вигляду.

  6. Створити процедуру опрацювання події кнопки Button1, двічі натиснувши на неї. У вікні Редактор тексту ввести текст процедури TForm1.Button1Click:

    a:=StrToFloat(Edit1.Text);
    b:=StrToFloat(Edit2.Text);
    if (a=0) and (b<>0) then Edit3.Text := ('Коренів не має.')     else
    if (a=0) and (b= 0) then Edit3.Text := ('х - будь-яке число.') else      begin
                   x:=-b/a;  Edit3.Text := ('Один корінь, х = '+FloatToStr(x)) end;
  7. Описати змінні, використані у програмі:

    var a,b,x: real;

  8. Виконати проект при різних значеннях змінної змінних a i b.

  9. Зберегти проект.

Завдання 3 (для самостійного виконання). Створити програму для знаходження значення виразу (a – b)∙(c – d), де a, b, c, d — дані дійсні числа.

5. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

6. Домашнє завдання
Скласти алгоритм й написати програму знаходження членів послідов­ності Фібоначчі: перші два члени дорівнюють 1, а кожний, починаючи з 3-го, дорівнює сумі двох попередніх.


Текст упорядкувала Суздальцева Марина Вікторівна, вчитель ліцею податкової та рекламної справи № 21 міста Києва, Голосіївського району, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 03.10.2016 по 07.10.2016.