Розробка уроку

Тема: метод включення (вставки) мовою Pascal.

Мета:

Обладнання: комп'ютери зі встановленими ОС та середовищем програму­вання мовою Pascal.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Інструктаж з ТБ.
  4. Вивчення нового матеріалу.
  5. Закріплення вивченого матеріалу.
  6. Підбиття підсумків уроку.
  7. Домашнє завдання.
Хід уроку

1. Організаційний момент
Привітання та знайомство з класом. Перевірка присутності учнів.

2. Актуалізація опорних знань.
Дати пояснення до вказівок і порівняти з очікуваним:
a: array[найменше значення індексу..найбільше значення індексу] of тип; — опис одно­вимірного масиву із вказанням імені, розміру та типу даних;
while (умова) — вказівка циклу: поки справджується умова, виконувати;
write(x) — вивести значення x;
x+random(y-x+1) — випадкове ціле значення з [x, y].

3. Вивчення нового матеріалу

Упорядкування (сортування) включенням (вставкою) — простий алгоритм на основі порівнянь з такими перевагами:

Ідея алгоритму. Розглядаючи всі індекси елементів списку у порядку зростання, порівнюємо значення елемента списку з елементами списку, що мають менші індекси і вже упорядковані за зростанням. При виявленні більших значень елементи зсуваються у списку (у сторону збільшення індексу на 1), а на останнє звільнене місце вставляємо значення вибраного елемента — див. ілюстрацію, запозичену зі сторінки Вікіпедії:

Демонстрація процесу упорядкування

Наприклад, більшість людей при упорядкуванні колоди гральних карт використовують метод, схожий на алгоритм сортування включенням.

Примітка. Метод вибору чергового елементу з початкового списку може бути довільним при формуванні нового масиву.

Програмна реалізація мовою Pascal має такий вигляд.

4. Інструктаж з ТБ
5. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Назвати переваги сортування включенням над іншими квадратичними алгоритмами.
  2. Описати метод сортування включенням.
  3. Програмно реалізувати алгоритм включення (вставки) для цілих чисел.

6. Підбиття підсумків уроку
Виставлення оцінок.

7. Домашнє завдання
Вивчити матеріал уроку. Програмно реалізувати алгоритм включення для упорядкування рядків тексту, записаних латиницею у файлі по одному у рядку. Поміркувати, наскільки правильно працюватиме алгоритм при роботі з українськими літерами.


Текст упорядкувала Вовк Ірина Павлівна, викладач інформатики та інформаційних технологій Київського транспортно-економічного коледжу Голосіївського району міста Києва, під час виконання випускної роботи на курсах підвищення кваліфікації з 12.11.2018 по 16.11.2018.